Rapport från kretskonferensen

Amanda Nylund från Havsnätverket Väst rapporterar från helgens kretskonferens.

I helgen hade region väst kretskonferens på Löftadalens folkhögskola. Temat var ”Vårt Västerhav” och självklart var Havsnätverket Väst representerat.

Under fredagskvällen så fokuserades det mest på föreningen, med information om Naturskyddsföreningens struktur. Vi hade också en jättebra workshop med organisationen Crossing Borders som handlade om hur en förening kan jobba inkluderande och nå ut till fler målgrupper. Väldigt nyttigt och intressant att diskutera!

DSC03395

Under lördagen så fokuserades det mer på temat ”Vårt Västerhav” och vi fick en presentation av tillståndet i västerhavet, vilka problem som finns och vad som försöks göras för att förbättr  a situationen. Mikael Karlsson berättade om Naturskyddsföreningens havsarbete; vad som görs nu och vad som är på gång. Per-Olav Moksnes, docent vid Göteborgs universitet, pratade om miljötillståndet i Västerhavet med fokus på ålgräsängar. Vi fick även besök av Markus Lundgren från sportfiskarna som gav en ljus bild av en naturnära hobby.

DSC03406

Havsnätverket Väst fick också möjlighet att presentera vad vi håller på med och passade på att försöka knyta kontakt med andra havsintersserade personer utmed kusten. Boel Lanne berättade också veta hur strandskyddsnätverket i Bohuslän jobbar och dagen avslutades med en presentation och samtal med Inger Näslund, expert i fiskefrågor på WWF.

Fantastisk god mat, trevligt sällskap och intressanta diskussioner genomsyrade hela helgen och vi reste därifrån inspirerade och informerade.

1 thoughts on “Rapport från kretskonferensen

Kommentering är stängd.