Nu gäller det – tillsammans för klimatet den 29/11!

TFK

Möt upp på Gustav Adolfs Torg på första advent, söndagen den 29/11! Vi börjar samlas från kl 13, kl 14 avtågar vi mot Götaplatsen där det blir tal och musik på vår scen från kl 15. Programmet hittar du här.

Det är bara dagar kvar till det avgörande klimattoppmötet COP21 i Paris, där ministrar och regeringschefer från hela världen ska försöka förhandla fram ett avtal som styr oss bort från dagens utveckling med ökande utsläpp av växthusgaser och stigande temperaturer.

Samtidigt rustas det till manifestationer över hela världen den 29 november, dagen innan förhandlingarna startar. Människor med olika politiska, ideologiska och religiösa övertygelser kommer samman på över 2000 platser i mer än 170 länder för att kräva ett avtal som verkligen räddar klimatet. I Göteborg är det det lokala nätverket Klimatsamling – med stark representation från oss i Naturskyddsföreningens klimatgrupp – som arrangerar den lokala manifestationen, under den gemensamma svenska parollen ”Tillsammans för klimatet!”.

Klimathotet berör alla människor på vår jord och därför behövs allas engagemang. I linje med detta har vår manifestation lyckats få stöd från ett brett spektrum av organisationer som speglar hela civilsamhället: miljörörelsen, fack-, student-, hjälp- och solidaritetsorganisationer, trossamfund… den kompletta listan på stödjare omfattar 30 namn.

Vi hoppas därför på en massiv uppslutning kring våra paroller (se nedan) i en varm och festlig manifestation som trotsar både vintermörkret och det dystra världsläget. Medan vi samlas på Gustav Adolfs Torg bjuder vi på kaffe och musikunderhållning. Och när tåget nått vår scen på Götaplatsen blir det tal och musik där. Bland talarna märks Göteborgs biskop Per Eckerdahl, naturfotografen Joakim Odelberg och chalmersforskaren Frances Sprei, m fl. För musiken svarar svensk-zimbabwiska sångerskan Mama Gumbo med band samt Emanuel Bluhme med Pärlband.

Inte minst hoppas vi på att Naturskyddsföreningen, som stadens överlägset största miljöorganisation, visar en stark representation som fyller leden denna dag. Nu håller vi fanan högt!

Våra paroller:
Tillsammans för klimatet! (huvudparoll)
Ta ansvar – Gå före!
Klimaträttvisa!
Fossilfritt 2030!
100% förnybart!
Håll Göteborg över ytan!

Vi ses den 29 november – Tillsammans för klimatet!