Det finns fortfarande platser kvar i liekursen!

Det finns fortfarande några få platser kvar på liekursen!

Ängsgruppen kommer även i år att genomföra den populära liekursen som vi gjort i flera år redan. Mats Rosengren, LieMats kallad, kommer till skogen och genomför kursen under dagen tillsammans med vana slåtterfolk från ängsgruppen.

Vi ses på morgonen kl 9 och börjar med ”torrsim” på gräsmattan blandat med teori och fikaraster, frågor och övningar i att hantera lien, knacka bladet vasst och ställa in orvet efter din kropp med mera….

Efter lunchrast på plats går vi så till den blivande ängen i södra delen av skogen i slänten ned mot växthusen. Där provar vi på riktig slåtter i frodigt gräs så det blir verkligen så att du praktiserar det du lärt dig tidigare under dagen…. Vi brukar vara färdiga runt 15-15.30 .

Då är de flesta åxå ”färdiga” men vill gärna köpa lie och andra grejer som Mats gärna säljer.

För att vara med behövs INGA förkunskaper – bara ett gott humör och vilja. Allt du behöver för att lära dig finns på plats och det får du låna under dagen.
Du ska ha oömma kläder, STADIGT på fötterna och egen matsäck för hela dagen. Vattenflaska och nåt på huvudet brukar vara bra. Vattendunk finns på plats och toaletter i närheten av Azaleadalen under förmiddagen.

Mycket välkommen !

VAR : I skogskanten lite norr om Azaleadalen i Slottsskogen. Grön strandflagga i gräset. Kolla Slottsskogens karta i förväg.
AVGIFT:  1 250:- för allt ! MEN – om du framöver under året deltar i slåtter får du tillbaka 250:- per tillfälle. Max två gånger – alltså 500:- .
VILLKOR: Du ska vara medlem i Naturskyddsföreningen.
BETALNING: Swisha till Anders telefonnummer.
Frågor eller funderingar besvaras av Anders, helst på telefon.

Anders Ridderström
0730 – 47 11 21