Havsnätverket Väst

DSC_0200

Vill du kunna bada på semestern? Tycker du att fisk är gott? Tycker du att ett levande hav är en självklarhet? Det tycker vi!

Havsnätverket Väst, HavVäst, är en lokal undergrupp till Naturskyddsföreningens nationella Havsnätverk. Med fokus på vår västkust uppmärksammar vi problem och berättar vad vi kan göra åt dem, vi informerar om havets resurser och möjligheter. Vi jobbar utåtriktat och gillar att vara där det händer saker. Gå med i Havsnätverket Väst så kan vi tillsammans jobba för en levande västkust!

Vi kommer mycket gärna ut och pratar eller ordnar aktiviteter vid intresse. Havsnätverket Väst drivs av volontärer, precis som majoriteten av Naturskyddsföreningens verksamheter.

Amanda Nylund (073-254 32 27)
För information om möten och aktiviteter, mejla havvast@gmail.com
Vi finns även på Facebook.

På gång

Seminarieserie hösten 2016 – Vem bestämmer över havet?

Under hösten anordnar Havsnätverket Väst och Göteborgs Naturhistoriska Museum en seminarieserie som på olika sätt kommer att besvara frågan Vem bestämmer över havet? Under tre torsdagskvällar får vi träffa tre forskare som berättar om vad de jobbar med, och varför deras uppdrag är så viktiga. Föredragen börjar kl. 18:00 och håller på ca 45 minuter med möjlighet till frågor efteråt. Efter föredragen säljs ekologiskt fika och det finns chans att stanna kvar en stund och att ställa fler frågor till forskarna och att få veta mer om Havsnätverket Väst.

Fisk på torra land: ett makroekologiskt perspektiv 15/9

Andrea Belgrano, docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet på Institutionen för akvatiska resurser och Havsfiskelaboratoriet Lysekil, samt på Havsmiljöinstitutet, Göteborg.

belgrano_pictureMarin makroekologi försöker beskriva de komplexa samspel som finns i havet, för att kunna ta fram råd om hållbara sätt att bedriva till exempel fiske och miljöförvaltning. Men hur går det egentligen till och varför är det så viktigt att bry sig om hur havet (ut)nyttjas?

Andrea Belgranos aktuella forskning rör tillämpning av makroekologiska koncept, näringsvävsdynamik, och komplexa systemteorier i marina system och fiskeriförvaltning, för att förstå de underliggande generella regler som styr ekosystemdynamik och biodiversitet över rumsliga och temporära skalor. Forskningen innefattar effekter av variationer i klimat och länken mellan motståndskraften i marina ekosystems och marina ekosystemtjänster.

Skit i havet! Vem har ansvar? 6/10

Lena Gipperth är professor i miljörätt vid Juridiska institutionen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon är också föreståndare för Centrum för hav och samhälle på Göteborgs universitet.

Regler om vem som har rätt att använda havet och dess resurser har historiskt skapats vart efter olika konflikter och problem uppkommit. Idag finns ett komplext regelverk på olika nivåer och inom en rad områden, men trots alla regler har vi mängder med plast i havet, övergödning, kraftigt minskade ålgräsängar och vi har långt kvar till att nå målsättningen om ett rent hav. Vem har då ansvar för detta? Och vem kan ta ansvar?

Hur delar vi på havet? 27/10

Andrea Morf är miljövetare och doktor i humanekologi. Hon bor vid och jobbar med havet, kring frågor om hållbar havs- och kustplanering, på Nordregio och Havsmiljöinstitutets kansli, Göteborgs universitet

img_6556Havet kan tyckas oändligt, men det finns en växande konkurrens om dess utrymme och resurser. Detta kan leda till olika miljö- och samhällsproblem, inklusive konflikter mellan individer, företag och stater. Havsplanering är ett sätt att samordna användandet av havets utrymme, men det har aldrig tidigare använts i denna skala. Vem bestämmer hur havsytan fördelas? Vad är viktigt för en fungerande samordning och var kommer jag som individ in? Baserat på konkreta exempel från den pågående havsplaneringen kommer vi att ta oss hela vägen från individen till det övergripande och tillbaka igen.

Tidigare projekt

Västerhavsveckan 2016

I augusti arrangerades Västerhavsveckan för åttonde gången och Havsnätverket Väst var i Nordstan med ett skräpäventyr där barnen fick följa med en dykare på äventyr under vattenytan. Under äventyret fick de bland annat träffa en räka med ont i magen och hjälpa en sköldpadda loss ur ett fiskenät. Under veckan fanns också möjlighet

att rösta på sin favoritbild i fototävlingen “Skräpet under ytan” där vinnarbilden nu under hösten kan ses hänga på Maritiman. Havsnätverket Västs marinkemist Astrid höll även flera föredrag om mikroplaster. Många intresserade människor kom också förbi för att prata om allt från båtbottenfärger och plast i havet till det mesta som rör hav och kust.

Samarbete med Maritiman

Under 2016 har Havsnätverket Väst samarbetat med Maritiman för att ta fram en utställning om plast i havet. Resultatet blev ett fint utställningstorn med information om hur det marina skräpet hamnar i havet och varför det är ett stort problem globalt och på svenska västkusten. Maritiman fick även besök av dykaren, piraten, sköldpaddan och räkan, som haft äventyr för barn och lärt dem om hur de kan hjälpa till att minska skräpet i havet. De var även med när vi hängde upp vinnarbilden från fototävlingen “Skräpet under ytan” (vinnarfotograf: Martin Sommer).

Go to Sea 2016

Under Go to Sea 2016 besökte vi Stadsbiblioteket och pratade om ett mycket aktuellt problem – plast i havet. För en fullsatt föreläsningstrappa  berättade Astrid Hylén om stort skräp, mikroplaster och allt däremellan.

Seminarieserie hösten 2015

DSC_5265_lr

Havsnätverket Väst och Göteborgs Naturhistoriska Museum anordnade en två seminarier om polarforskning – ett spännande och utmanande arbete.

• Expedition till Antarktis flytande glaciärer
    Ola Kalén, doktorand i oceanografi vid instutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet
  • Norra ishavet – ett hav i förändring
    Göran Björk, professor i oceanografi vid instutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet

Västerhavsveckan 2015

Under Västerhavsveckan 2015 hakade Havsnätverket Väst på Naturskyddsföreningens Handla miljövänligt-kansli som ordnade en elbåtmotorturné längs kusten. Vi snackade elmotorer och visade vilka fördelar som finns med att skippa bensinen under båtturen.

Go to Sea 2015

Havsförsurningen var vårt tema även under Go to Sea 2015. Med oss hade vi ett föredrag och – naturligtvis – vårt mycket uppskattade försurningsexperiment! Läs mer om havsförsurning i ett inlägg vi skrev.

Västerhavsveckan 2014

Under Västerhavsveckan 2014 var Havsnätverket Väst på plats och pratade om havsförsurning. Med oss hade vi tre nyskapade affischer och en experimentverkstad.

Onsdagen den 6:e augusti hade vi extra fullt upp i Nordstan då temat för hela utställningen var havsförsurning. Förutom våra dagliga aktiviteter hördes föredrag av Astrid Hylén från Havsnätverket Väst och Sam Dupont från Göteborgs Universitet, som kommit på vår inbjudan.

Seminarieserie våren 2014

Seminarie HavVäst

Havsnätverket Väst och Göteborgs Naturhistoriska Museum anordnade en seminarieserie i tre delar om människan och havet. Vi fick en fördjupning i hur våra fritidsaktiviteter påverkar havsmiljön och hur vi på ett hållbart sätt kan njuta av havet.

• Naturen och människan i Kosterhavets nationalpark
    Anita Tullrot, biträdande nationalparkschef Kosterhavets nationalpark
  • Med trädgårdshandskar och snorkel räddar vi ålgräset!
    Louise Eriander, doktorand inom marinekologi vid institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet
  • Fritidsbåtar hotar havet
    Kjell Nordberg, professor vid institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet

Go to Sea 2014

Från fiske till skräp i havet – spännvidden var stor vid vårt informationsbord i Nordstan. En favorit i repris var vårt piratäventyr, där vi hade finbesök av en havsborstmask! Havsnätverket Västs butiksundersökning om fisk redovisades på scen av Max Lindmark och Astrid Hylén, som också höll ett föredrag om mikroskräp och medverkade i ett samtal om hållbar fiskkonsumtion.

Havsnätverket Väst uppmärksammades i GP:s ledare för sin medverkan vid Go to Sea.

Ändå är bristen på god havsvård inte ett ämne man duckat för under den pågående havssatsningen, tvärtom. På scen i Nordstan hördes företrädare för Naturskyddsföreningen varna kringvandrande shoppare för den okända mikroplasten i bland annat skönhetsprodukter och kläder. Tänk på vad ni tvättar er med och tvätta inte för ofta, var två budskap som etsade sig fast. Nog är det absurt att vi ersatt enkla naturliga skrubbmedel som fröskal eller salt, med små plastkulor.”

Länk till ledaren i GP hittar du här.

Butiksundersökning – sill och strömming 2014

Sill

I februari 2014 gjorde vi en butiksundersökning i Göteborg för att se hur bra koll fiskdiskarna hade på sill och strömming. Läs mer om undersökningen här!

Seminarieserie hösten 2013

Havsnätverket Väst och Göteborgs Naturhistoriska Museum anordnade en seminarieserie i tre delar om vad som händer med Västerhavet. Vi fick en fördjupning i hur våra fritidsaktiviteter påverkar havsmiljön och hur vi på ett hållbart sätt kan njuta av havet.

• Västerhavets stora förändringar
    Kerstin Johannesson, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet
  • Djurarter i havet; förr, nu och i framtiden.
    Kennet Lundin, biolog med ansvar för marina djur på Göteborgs Naturhistoriska museum
  • The final frontier – hur naturlig är naturen i havet?
    Per Nilsson, universitetslektor vid Göteborgs universitet

Västerhavsveckan 2013

Under Västerhavsveckan 2013 fokuserade vi på marint skräp. Vi var på plats i Nordstan bland flera andra utställare för att prata med folk och ordna roliga barnaktiviteter!

Vi hade byggt upp en inomhusstrand där man kunde rädda marina gosedjur genom att fiska upp och sopsortera skräp. Vi anordnade även skräppyssel – många fantastiska marina kreationer skapades. Huvudnumret var ändå vårt piratäventyr!