Världshavens dag, lördagen 8 juni 2024

För att uppmärksamma Världshavens dag 8 juni bjuder Havsgruppen Naturskyddsföreningen i Göteborg på ett kunskapsspäckat program med miniföreläsningar, lekar för barn och en konstutställning.

Varje 20-minuters miniförläsning följs av en diskussion. Hela programmet utgör en sammanhängande diskussion där både forskare och allmänhet bidrar.

När?

Lördag 8 juni från kl. 10.00 till ca 13.00.

Var?

I Gamla varvsparken utanför Sjöfartsmuseet Akvariet på Karl Johansgatan 1-3. Hållplats Stigbergstorget.

Vad kostar det?

Alla aktiviteter är gratis. Besök på Sjöfartsmuseet Akvariet kräver dock inträde/ museikort.

För vem?

Arrangemanget är för alla som älskar havet, både nybörjare och experter.

Schema för dagen:

Marint områdesskydd bidrar till en bättre havsmiljö, kl 10.00 – 10.20

Lena Tingström, Havs- och vattenmyndigheten

För att bidra till en bättre havsmiljö behöver nätverket av marina skyddade områden utvecklas, både i utbredning och i kvalitet – men hur?

Svenska korallrev – ögonkorallens hemligheter och väg tillbaka, kl 10.40 – 11.00

Ann Larsson, Marina vetenskaper, Göteborgs Universitet.

Den revbildande ögonkorallen skapar viktiga livsmiljöer i djuphavet. Vilka åtgärder görs för att restaurera den i Kosterhavet?

Ålgräsängars roll i kustekosystemen, kl 11:20-11:40

Per-Olav Moksnes, Marina vetenskaper, Göteborgs Universitet

Utbredningen av ålgräsängarna har minskat i Västerhavet till följd av mänsklig aktivitet. Vilka är de allvarligaste hoten, vilka områden drabbas och vad kan vi göra åt det?

Global respons till plast i haven, kl 12:00-12:20

Bethanie Carney Almroth, Biologi & miljövetenskap, Göteborgs Universitet

Insikten om de problem som plast för med sig, har lett till att beslutsfattare vill hindra ytterligare föroreningar – hur går det med en ny global lagstiftning?

Utställning

Plastic Witness/ Nina Romanus visar några av sina fångster i havet, en konstnärlig fauna av plast.

Programmet avslutas ca 13.00

Visning på Sjöfartsmuseet Akvariet, kl. 13.00 – 13.45

Ann Larsson, Göteborgs universitet, och Tove Rundberg, Akvariet, ger en visning av Akvariets koraller och berättar om ögonkorallerna olika livsmiljöer.

Inträde/ museikort.

Med reservation för ändringar. Se uppdaterat program på https://goteborg.naturskyddsforeningen.se och Havsgruppens och Naturskyddsföreningen i Göteborgs facebookssidor

Arrangeras av Havsgruppen, Naturskyddsföreningen Göteborg
tillsammans med: Sjöfartsmuseet Akvariet, Göteborgs Universitet, Studiefrämjandet, Havs- och Vattenmyndigheten