Hur håller jag mig uppdaterad om klimatet?

För en vanlig medborgare, och inte minst den som vill göra en aktiv insats i klimatfrågan, är det en rejäl utmaning att hålla sig välinformerad om alla viktiga nyheter och fakta om klimatet och klimatpolitiken. Här är en liten hjälpreda med visst fokus på det lokala och på Naturskyddsföreningens resurser.

– Hur får jag info om vad Naturskyddsföreningen säger och gör i miljö- och klimatfrågor?

• Info om föreningens uttalanden, policyer och styrdokument ligger på Riks hemsida här. Prenumerera på föreningens nyhetsbrev – länk finns i sidfoten på föreningens hemsida (scrolla längst ned).

• Gå med i Klimatnätverket, föreningens egna nätverk för klimatfrågan. Anmäl dig som medlem via detta formulär. Nätverket har ett eget nyhetsbrev som man får i mejlen om man går med.

• Engagera dig i klimatgruppen i Naturskyddsföreningen i Göteborg, om du inte redan är med där. Mötesdatum finns här. Mejlkontakt: info@klimat-gbg.nu

– Hur får jag reda på nyheter om klimatförändringar och klimatpolitik mera allmänt?

• Hållbarhets-PR-firman Westander har ett utmärkt och kostnadsfritt nyhetsbrev, ”Veckans Klimatnyheter”,  som kommer varje vecka med länkar till olika mediaartiklar om klimatfrågan, både nationellt och internationellt. På den här sidan kan man prenumerera på det.

– Hur håller jag reda på vad som görs och planeras inom klimatområdet i Göteborgs stad?

• Miljö- och klimatnämnden är det kommunala organ som bereder ärenden som rör klimatet. Du kan prenumerera på nämndens handlingar (underlag inför och protokoll från sammanträden i nämnden) via stadens hemsida på denna länk. Kryssa för ”Miljö- och klimatnämnden” i listan, fyll i din epostadress och klicka på ”Anmäl”. Då kommer handlingarna i din epost efterhand som de offentliggörs.

• Här är några viktiga dokument om klimatpolitiken i Göteborg och Västra Götaland:
Klimatstrategiskt program för Göteborg (2014)
– Göteborgs Stads miljöprogram 2013-2020
– Göteborgs Stads handlingsplan för miljön 2018-2020
– Utredningen ”Fossilfritt Göteborg – vad krävs?” (2018)
– VG-regionens initiativ Klimat2030: hemsida; strategidokument (2017)

– Läs gärna också politikernas svar på Naturskyddsföreningens lokala valenkät om klimatpolitiken 2018!

– När jag diskuterar klimatfrågan med bekanta dyker det alltid upp någon som säger sig veta att klimathotet är överdrivet eller en ren bluff. Hur ska jag göra för att hitta svar på sådant?

• Ett utmärkt ställe att leta efter fakta för att bemöta klimatskeptiker är sidan skepticalscience.com. Visserligen på engelska, men oerhört välstrukturerad med olika svårighetsnivåer att välja på (blå, röd eller svart pist).

• På svenska finns bloggen Uppsalainitiativet.

Lärorikt från kretsens YouTube-kanal:

• En grundlig genomgång av klimatfrågan med meteorologen Pär Holmgren (inspelat föredrag från maj 2018, väntar på att läggas på kanalen) Länk

• Presentation i korta drag av FN:s klimatpanels specialrapport om 1.5-gradersgräns för den globala uppvärmningen (inspelat miniseminarium från klimatgruppens möte 17/12 2018) Länk