Klimatgruppen, Klimatsamling och manifestationen 29 november

KlimatsamlingLogga

Klimatgruppen driver, tillsammans med andra lokala miljöaktiva, initiativet Klimatsamling, som strävar efter att gemensamt bilda opinion i klimatfrågan. Vårt stora projekt är en klimatmanifestation i centrala Göteborg på första advent den 29 november, under parollen ”Tillsammans för klimatet!”. Denna dag kommer det att hållas aktioner över hela världen för att visa klimatförhandlarna som samlas i Paris nästa dag att klimatfrågan måste få högsta prioritet.

Förberedelserna för denna manifestation pågår för full maskin. Bekräftade talare vid vårt avslutande möte är hittills Per Eckerdahl, biskop i Göteborgs stift, Frances Sprei, forskare på Chalmers och Ulf Jarnefjord, hållbarhetsansvarig på Transportarbetarförbundet.

Bland våra stödjare finns, förutom Naturskyddsföreningen, även Jordens Vänner, Svenska Kyrkan, FN-föreningen i Göteborg, Emmaus Björkå och ett växande antal andra organisationer. Vi hoppas förstås att Naturskyddsföreningens medlemmar i Göteborg och Västsverige går man ur huse denna dag och visar hur många vi är som bryr oss om klimatfrågan! Samling den 29/11 från kl 13 på Gustav Adolfs Torg med avmarsch mot Götaplatsen kl 14.

Vill du vara med och jobba för att göra manifestationen den 29/11 jättestor? Eller vill du ha fortlöpande info om vad som hände inom Klimatsamling? Skriv då en rad till info@klimatsamling.se

Lyssna gärna även på Klimatpodden där klimataktiva (flera av dem medlemmar i Klimatsamling) berättar om varför de engagerar sig.