Vad händer med globalstrejken? – Skodemonstration för klimatet!

Vi tar ansvar för vår egen och varandras hälsa – den 24:e april kommer vi inte att kunna samlas på en stor demonstration som tänkt. Men det betyder inte att demonstrationen ställs in – klimatkrisen tar ingen paus, och våra röster behövs mer än någonsin. Vi kommer att genomföra en symbolisk demonstration istället – och du behövs!

SKODEMONSTRATION FÖR KLIMATET
Nu när vi inte kan fylla Gustaf Adolfs Torg med människor kommer vi att fylla torget med skor istället! Vi står förenade för en trygg framtid, även under dessa tider. För att delta kan du göra följande:

Kom till Gustaf Adolfs Torg (inte i stora grupper!) mellan kl. 10 och 16 den 24:e april och lämna ett par skor på torget. Vi kommer att finnas där för att processen ska gå fort och för att vi ska kunna undvika större folksamlingar. Kom ihåg att märka dina skor (båda två – på sulan eller på insidan) med ditt namn och när du tänker hämta dem efter demonstrationen.
Skor som inte hämtas kommer att överlämnas till Myrorna eller Björkå second hand. Om du vill skänka dina skor istället för att hämta dem kan du märka detta med “second hand” (på båda skor – på sulan eller insidan).

Du kan återhämta dina skor under veckan efter, i Naturskyddsföreningens lokal (Första Långgatan 28B). Detaljer om hur detta ska gå till kommer snart!
OBS: Vi kommer att finnas på Gustaf Adolfs torg hela dagen den 24:e April, men kan inte ta ansvar för alla skor som lämnas på torget. Lämna bara skor som du inte längre använder eller som inte är av stort värde för dig. Vi kommer att göra vårt yttersta för att alla skor ska hitta tillbaka till sina ägare!

Förutom skorna kan du även ta med och lämna följande saker på torget:
Din strejkskylt! Visa ditt budskap – var kreativ!
En flagga med ditt namn! Den kan vara pytteliten eller jättestor – vi kommer att sätta upp en snöre och hänga upp alla flaggor – ju färggladare desto bättre!
Krukväxter – om inte vi människor kan demonstrera så kan det våra växter! Vi ber er att hämta alla växter på kvällen samma dag – vi kan inte ta ansvar för dem innan och efter demonstrationen.

Om du har möjlighet ber vi dig att lämna dina föremål redan under veckan (måndag 20:e till torsdag 23:e april) i Naturskyddsföreningens lokal – vi kommer att se till att de hamnar på torget på fredag. Detta är för att vi ska kunna undvika stora folksamlingar under fredagen.

Fr.o.m. kl. 16 kommer vi att livestreama demonstrationen på facebook och instagram; du kan se fram emot ett antal talare och ett tydligt bevis att vi fortsätter med klimatkampen även under coronatider!