Vinnaren av årets kaprifolpris är Föreningen för kulturmark!

Vid senaste styrelsemötet så delade vi ut årets kaprifolpris till Föreningen för Kulturmark. Mottagare för priset var Stina Andersson och Erik Malmström som representanter för Föreningen för Kulturmark.

Föreningen bildades 1992 och har sedan dess arbetat med röjning och slåtter i anslutning till historiska lämningar i Göteborgsområdet. Tack vare slåttern på markerna gynnas den biologiska mångfalden. Rödlistade arter såsom slåttergubbe har återetablerats i ängarna. Slåttern sker ideellt.

Föreningen har släppt två böcker: ”Från täta snår till blommande äng” och ”Blommande kulturmarker med 14 utflyktsmål i Göteborgstrakten”. Dessa böcker är rikligt illustrerade dokumentationer av lokal historia och föreningens arbete. Föreningen driver en väl uppdaterad webbsida och Facebooksida som vi uppmuntrar alla att besöka.

Vi vill säga grattis till föreningen och vi vill tacka för det viktiga arbete som ni gör!