I Västra Götaland kör man mycket bil jämfört med andra transportslag. Detta gäller över alla folkgrupper och områden. Enligt studien “Pendling och lokala arbetsmarknader i Västsverige”¹ av Västra Götalandsregionen åker färre personbil i Göteborg än de andra delregionerna i Västra Götaland, men siffran ligger fortfarande på cirka 50% när man pendlar till och från arbete/studier.
Om man zoomar in lite mer på Göteborgs stad och deras resevanor i ”Trafik- och resandeutveckling 2023” åker cirka 42% med bil enligt färdmedelsfördelningen².
I Stockholm är siffran mycket mindre. Enligt Stockholm stad Miljöbarometer “Medborgarenkäten Miljö och miljövanor i Stockholm, Miljöförvaltningen” med frågan “Hur reste du huvudsakligen mellan bostaden och arbetet/skolan under februari?” angav 17,4% att dem åkte bil i staden under sin pendling till och från arbete/studier under vintern år 2020³.
Malmö stads Miljöbarometer gjorde samma marknadsundersökning med svaret att 34% använde bilen under år 2018⁴.
Slutsats
Göteborgs stad har högst andel bilanvändning jämfört med Malmö och Stockholm stad.
Tillsammans med resultaten från studier och statistik i kapitel “Hälsa” visas en tydlig koppling mellan hög bilanvänding och hjärt- och kärlsjukdomar (både inom luftkvalitet och inaktiv rörelse). Varav Västra Götaland hade störst andel dödstal i dessa sjukdomar jämfört med Stockholm och Malmö.
Diskussion
Kan det finnas en koppling mellan Göteborgs höga bilanvändning och den stora andelen som får hjärt- och kärlsjukdomar i Västra Götaland? Både från luftföroreningar och inaktiv pendling. Självklart finns många frågetecken och fler undersökningar behövs, men vi på Naturskyddsföreningen i Göteborg tror att det kan finnas, och att det borde vara i stadens intresse att minska sin höga bilanvändning för en bättre allmän folkhälsa.
Idag är cirkulationsorganens sjukdomar, däribland hjärt- och kärlsjukdomar, den vanligaste dödsorsaken enligt “Regionfakta”⁵. Tänk hur mycket kostnader vården för Västra Götalandsregionen skulle bespara in på den vanligaste dödsorsaken om den minskade. Idag är vårdcentraler mycket pressade, både från minskade medel och brist på arbetskraft⁶ ⁷. Därför anser Naturskyddsföreningen i Göteborg att vi behöver göra allt som finns för att minska dess belastning och skapa en bättre folkhälsa för alla.
Andra delar av Sverige har redan tagit stora steg i arbetet mot en bättre folkhälsa. Stockholm har i år beslutat att förbjuda bensin- och dieselbilar i delar av innerstaden⁸. Staten skärper kraven på statligt köpta fordon genom att göra följande förändringar av regelverken:
- Minska utsläppsgränserna för bilar och lätta lastbilar i år till högst 50 gram koldioxid per kilometer för att sedan sänka till 0 gram till 2026.
- Från år 2030 är endast elbilar möjligt att köpa in⁹.
- ”Pendling och lokala arbetsmarknader i Västsverige”, Avdelning Samhällsanalys Avdelning Regional samhällsplanering Regional utveckling Västra Götalandsregionen, 2023
- ”Trafik- och resandeutveckling 2023”, Göteborgs stad
- ”Färdmedelsfördelning vinter- Medborgarenkäten Miljö och miljövanor i Stockholm, Miljöförvaltningen”, Stockholm stad Miljöförvaltning, 2020.
- ”Så reser vi i Malmö kommun- Resvaneundersökningen 2018”, Malmö stad, 2018.
- ”Antal döda per 100 000 inv efter dödsorsak”, Regionfakta, 2023.
- ”Nyheter” Västra Götalandsregionen, 2024.
- ”VGR begär förhandling om samhällsfara”, Västra Götalandsregionen 2024
- “Grönt ljus för miljözon 3 i Stockholm – här förbjuds diesel- och bensinbilar”, SVT nyheter, 2024
- “Staten stoppar bensin- och dieselbilar”, debattartikel Expressen, 2023