Bilisten i Göteborg

Bilen och göteborgaren går hand i hand. Göteborg, tillsammans med Västra Götalandsregionen, är utpräglat för sina satsningar på teknikutveckling och forskning inom näringslivet, speciellt i ett internationellt perspektiv. Detta har lett till attraktiva arbetsplatser med konkurrenskraftiga företag. I Västra Götaland pendlar 350 000 personer över kommungränsen, de flesta pendlar in till Göteborg. 

Stadens översiktsplan från 2022¹ sammanfattar Göteborgs Stad följande om stadens pendlingsvanor:

“2018 gjordes ca 1,5 miljoner resor dagligen i Göteborg, där ca 120 000 personer pendlade in till Göteborg och 50 000 pendlade ut. Ungefär 240 000 personer har sina pendelresor mellan bostad och arbete inom Göteborgs kommun. Behovet av att resa kommer att öka i takt med att befolkningen växer både i och kring Göteborg. Med den befolkningsökning som översiktsplanen tar höjd för kommer nya resandebehov uppstå inom respektive stadsdel, mellan stadsdelar och över kommungränser. Utifrån olika reserelationer och restider blir bristen på effektiv kollektivtrafik inom staden tydlig. Pendeltågen till angränsande kommuner kan i många fall gå fortare än resan mellan olika stadsdelar inom Göteborg.”

Enligt sammanfattningen innebär den stora mängden pendling, samt framtida ökning, inom Göteborg att staden är i stort behov av en utökning av kollektivtrafiken. 

Pendlaren i Västra Götaland

Västra Götalandsregionen (VGR), Avdelning Samhällsanalys och Avdelning Regional samhällsplanering, har skrivit en längre studie kallad “Pendling och lokala

arbetsmarknader i Västsverige 50 år av pendling och växande arbetsmarknader- Har vi nått vägs ände nu?” med syftet att kartlägga hur arbetspendlingen i Västra Götaland har utvecklats de senaste 50 åren av massbilism och hur vi bör se på framtidens arbetsmarknad. 

Enligt studien har antalet pendlare “ökat relativt mycket det senaste decenniet på grund av en mycket stark ekonomisk utveckling. Arbetspendlingen är omfattande i LA-regionen för alla grupper och sektorer. Göteborgs LA har avgörande betydelse för utveckling och utvecklingsförutsättningar i stora delar av Västsverige… Fler än sextio procent av de i Västra Götaland med högre utbildning och av de med inkomst över medianinkomsten distansarbetade i under andra halvåret 2021. Detta gäller hälften av de med arbete i Göteborgsregionen.”

Idag flyttar och pendlar den högutbildade göteborgaren mer än den lågutbildade, 50% jämfört med 20%. Av alla pendlingsresor sker 60% med en personbil, därför är göteborgaren beroende av personbilen för sin vardag. Män reser något mer än kvinnor. Bland dem med lägre inkomst (mindre än 15 0000 kr/mån) är siffrorna nästan motsatta, med 60% som pendlar med kollektivtrafik. Dessa människor är därför mer beroende av ett välfungerade kollektivtrafiksystem. Faktorer som påverkar göteborgaren att flytta och pendla för är bland annat bostadsmarknaden, transportinfrastrukturen samt möjligheter till utbildning. Med “högre realinkomst” får mjuka värden större betydelse för den som bor i Västra Götaland, såsom konsumtionsmöjligheter och sociala nätverk.

Jämfört med för 50 år sedan har göteborgarens möjligheter att pendla till sin arbetsplats blivit mer regional än lokal. Men även en globalisering av arbetsmarknaden har centraliserat den under 80- och 90-talet. Större ekonomiska kriser har ofta förändrat pendlarens mönster, till exempel under SAAB:s konkurs och Trollhättans utpendling. När kollektivtrafiken och massbilismen utvecklades för 50 år sedan och framåt har göteborgaren fått större möjligheter att bo i kommuner såsom Lilla Edet och Partille men samtidigt bemöta den globaliserade/mer centraliserade arbetsmarknaden. 

Med tiden har därför bilberoendet i Västra Götaland ökat de senaste 50 åren på grund av den alltmer regionala pendlingen samt centraliseringen av arbetsplatsen. Det blir svårare att transportera sig mellan arbetsplatsen och bostaden med till exempel kollektivtrafik, gång och cykel när distanserna ökar. Läs gärna mer i kapitel “När är bilen ett lämpligt transportval?” för att veta mer om bilens fördelar vid stora avstånd.


1. Göteborgs Stad, Översiktsplan Tematiska inriktningar-Mobilitet och Infrastruktur, 2022-05-19