Personbilen lämpar sig inte för låga hastigheter i stadsmiljöer, där hinder och små utrymmen blir en nackdel för det tunga och stora transportslaget.

Många hinder och små utrymmen gör bilen otymplig. Foto: Damir, Pexels.
Storlek
Personbilen tar upp mycket plats per person jämfört med andra transportmedel. Det är på grund av flera aspekter:
- Varje fordon är stort i jämförelse med hur många som kan använda vardera. Cirka 9 kvadratmeter används av 1,45 personer enligt Miljöbarometern och Trafikanalys¹ och därför tar varje person upp cirka 6,2 kvadratmeter. Ungefär som ett litet sovrum. Det kan jämföras med en cykel som tar upp cirka 2 kvadratmeter, eller buss på 3,5 kvadratmeter per person i genomsnitt (beroende på antal personer som reser med samma buss).
- Personbilens höga hastighet och stora kropp leder till att den behöver stora svängradier, det vill säga stora, asfalterade ytor när den används.
- När bilen inte används behöver den förvaras på en parkeringsplats, precis som alla fordon. Den behöver cirka 10 kvadratmeter parkeringsyta samt yta att ta sig in och ut (vilket man kan anta till 12 kvadratmeter extra). Där står en personbil står parkerad cirka 90% av tiden enligt Naturvårdsverket².
I VGU (Vägar- och gators utformning) från Trafikverket³ finns kravställda mått för parkeringsplatser. Tvärställda parkeringsplatser för bilar behöver vara cirka 10 kvadratmeter. Utanför parkeringsplatsen behöver bilen också svängyta för att komma in som bör vara cirka 12 kvadratmeter.

Principfigur över tvärparkering vinkelrätt mot körbanan. Källa: Vägars- och gators utformning, Trafikverket, 2023.

En cykel är mycket mindre än en personbil. Foto: Anne Nygård, Unsplash.
I Göteborg har vi precis gått över 600 000 invånare under 2023. Enligt Göteborgs Stads egna beräkningar kommer staden växa till cirka 707 000 invånare till år 2040, alltså mer än 100 000 invånare jämfört med idag. Om en lika stor andel som idag skulle välja bilen (det vill säga 42% enligt “Trafik- och resandeutveckling 2023”⁴) skulle vi behöva ge plats för cirka
42 000 fler bilar i staden eller 92,4 hektar asfalterad yta, bara för parkering med dess infart (se ovan för beräkning av mått) (för bilden: 1000*924 meter ruta). Alla dessa bilar behöver också mer utrymme att köra på till och från sina målpunkter.

Parkering tar upp mycket yta för en stad, oftast utan möjlighet att använda den till andra funktioner. Foto: Ivana Cajina, Unsplash.
Många tänker säkert att det löser sig genom att bygga underjordiska garage. Men dessa kan kosta enorma summor pengar att bygga (se kapitel ”Kostnad” för kostnad för parkeringplatser), en kostnad som ofta skattebetalarna får stå för.
Luftföroreningar
Personbilen alstrar stora mängder farliga föroreningar per person. Några av dessa föroreningar är:
- Koldioxid för bensin, bio- och dieselbilar.
- Kolmonoxid vid ofullständig förbränning från bilmotorer
- Kolväten i luft från bilens motor
- Kväveoxider från förbränningsmotorer
- Olika partiklar (PM2,5 och PM10) från vägslitage. Av alla luftföroreningar i stadsluften är partiklarna den grupp som har starkast koppling till negativa hälsoeffekter enligt Naturvårdsverket. Enligt WHO finns det ingen tröskel för partikelhalten, under vilken negativa hälsoeffekter inte förekommer. Införandet av elektriska fordon förväntas inte minska på dessa partiklar, utan eventuellt öka⁵.
Punkt 1-4 har minskat per fordon på grund av bättre katalysatorer och förbränningsmotorer. Dock fortsätter problemen med partiklar från vägslitage allteftersom personbilar blir tyngre i och med introduktionen av elektriska bilar i fordonsflottan. Idag väger en bil över 80 gånger mer än en cykel⁶ ⁷. För mer information om luftföroreningar se kapitel ”Hälsa”.
Vikt
I och med det ökade behovet för långväga logistiska transporter har också antalet lastbilar på vägarna ökat markant. Dessa sliter mer på infrastrukturen och skapar fler skadliga partiklar i luften på grund av deras storlek (se kapitel ”Kostnad” för analys av dessa kostnader på samhället)
Göteborg är en stad som förväntas ha en konkurrenskraftig industri, och med det kommer fler långväga transporter att öka, oavsett om det gäller transporter av delar till Volvos industri eller vår nya batterifabrik.

Fordon efter genomsnittlig vikt i kg under år 2023. Källa: TRAFA, 2023.
Diskussion
Hastighet
När du kör bil, är du fokuserad på att följa trafikreglerna, undvika andra bilister och komma fram snabbt från start till mål. Syftet med att åka bil blir att transportera sig från punkt A till punkt B så fort som möjligt och samtidigt vara isolerad från resten av omgivningen. När du åker gång, cykel och kollektivtrafik upplever du staden mer närgånget, du upplever omgivningen omkring dig och samspelar med den mer direkt. Därför blir du mer påverkad av omgivningen. Du noterar fler detaljer såsom väder, arkitektur och andra människor.

Omgivningen blir suddig av farten. Foto: Jaromir Kavan, Unsplash.
Med en bilorienterad stadsplanering blir inte bara målpunkter längre ifrån varandra, utan mängden detaljer på mänsklig nivå längs vägen minskar också, såsom intressant arkitektur, väderskydd, grönska med mera. Bilister kan inte notera mindre detaljer när de åker i högre hastigheter till exempel 70 km/tim. Men en fotgängare som går i 6-7 km/tim kommer notera dem.
Näringsliv
Spontana köp tar skada i en bilorienterad stad. Man stannar inte längs vägen lika mycket för ett spontanbesök i en liten lokal butik om man kör fort på en motorväg, igen med fokus på punkt A till punkt B så fort som möjligt. Men mer långsamma transportmedel, därför speciellt fotgängare, noterar sin direkta omgivning alla lokala butiker och andra funktioner. Därför stannar fotgängare oftare för spontanbesök, såsom sociala aktiviteter eller köp. Vilket hjälper den lokala ekonomiska marknaden med småföretagare⁸.

Det är lättare att notera alla detaljer när du minskar hastigheten och inte är i en skyddad bubbla . Foto: Fons Heijnsbroek, Unsplash.
Du skulle inte vilja spendera tid på platser i Göteborg som är planerade för bilen, till exempel Bäckebols och Sisjöns industriområde. Men platser som inte har haft bilen i åtanke kan man observera människor spendera mer tid på, till exempel gamla delområdet i Haga eller pittoreska Mariaplan.
Sense of place
Platser som planerar för bilen blir så kallade “icke-platser” (“no sense of place”). Du får svårt att orientera dig, vart du kan och inte kan förflytta dig samt vad du kan/får göra när du spenderar tid där.
Bilens fördelar försvinner ju fler som använder den på samma plats. Dess höga hastighet och flexibilitet övergår till låg hastighet och otymplighet när den måste samsas med andra bilar vilket leder till köbildning. Därför är det direkt i stadens intresse att så få som möjligt använder personbilen i sin vardag. Till skillnad från gående och till viss del cyklister, som kan flexibelt ta sig förbi varandra och ändra riktning snabbt, så blir personbilens tunga och stora kropp ett direkt hinder. Du kan inte ändra riktning mitt på motorvägen bland andra personbilar utan risk för en dödlig trafikolycka. Du kan inte heller överge ditt fordon mitt på vägen och välja ett annat transportmedel. Därför under rusningstrafik blir du stillastående i ett stort fordon vars fördelar har ersatts med mestadels negativa. Att ha en mer varierande transportflotta där färre använder personbilen är därför i bilägarnas intresse, eftersom de som då använder bilrelaterad infrastruktur upplever färre köbildningar och upptagna parkeringsplatser.

Om färre använder bilen ökar dess framkomlighet. Du är inte fast i trafiken, du är trafiken. Foto: Max Titov, Unsplash.
I och med det ökade behovet för långväga logistiska transporter har också antalet lastbilar på vägarna ökat markant. Dessa sliter mer på infrastrukturen och skapar fler skadliga partiklar i luften på grund av deras storlek (se kapitel ”Kostnad” för analys av dessa kostnader på samhället)
Göteborg är en stad som förväntas ha en konkurrenskraftig industri, och med det kommer fler långväga transporter att öka, oavsett om det gäller transporter av delar till Volvos industri eller vår nya batterifabrik.
- ”Genomsnittligt antal personer i varje personbil”, Miljöbarometern 2030
- ”Smart och hållbar mobilitet”, Naturvårdsverket, 2023.
- ”Vägar och gators utformning (VGU)”, Trafikverket, 2023.
- ”Trafik- och resandeutveckling 2023”, Göteborgs Stad, 2023.
- “Improved health economic assessments of sustainable transport solutions in urban environments”- Kriit, Hedi Katre. Umeå universitet, Medicinska fakulteten, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Avdelningen för hållbar hälsa.
- ”Fordon på väg” 2020, TRAFA
- ”Vad väger en elcykel?” Boxbike
- Bilfria centrumgator- litteraturstudie och enkät i svenska kommuner”- Rapport 2003:42 Version 1.0 Trivector. Karin Neergaard, Trivector Traffic Liselott Bergman, Trivector Information