Seminarier om havet

DSC_0634red

Imorgon kväll har du möjlighet att lära dig mer om en lite ovanlig form av ”trädgårdsarbete”, nämligen restaurering av ålgräsängar!

Havsnätverket Väst anordnar under våren en seminarieserie tillsammans med Göteborgs Naturhistoriska Museum. Temat är Människan och havet och vi får en fördjupning i hur våra fritidsaktiviteter påverkar havsmiljön samt hur vi på ett hållbart sätt kan njuta av havet.

Den 19:e mars hade vi besök av Anita Tullrot, biträdande nationalparkschef Kosterhavets nationalpark, som berättade om arbetet i Sveriges första marina nationalpark. Vi fick höra om hur de fantastiska kallvattenkorallerna tas omhand, hur man jobbar med fiske i det skyddade området och mycket annat spännande. Om du missade detta har du två chanser till!

Seminarieserien hålls på Göteborgs Naturhistoriska Museum och efter varje föredrag säljs ekologiskt fika samt te/kaffe för 20 kr. Läs mer på Havsnätverket Västs evenemangssida på Facebook eller följ länkarna till kalendern för respektive evenemang.

Kommande seminarier:
23/4 Med trädgårdshandskar och snorkel räddar vi ålgräset!
Louise Eriander, doktorand inom marinekologi vid institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet.

29/4Fritidsbåtar hotar havet
Kjell Nordberg, institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet.