Voices from the Waters

hemsida_ny

Voices from the Waters är en internationell festival som samlar fiskare och forskare, filmare och konstnärer, pedagoger och miljöaktivister, som alla arbetar med det som är livets början och förutsättning: vatten och hav. Festivalen erbjuder möjligheter att stifta närmare bekantskap med havet som biotop och ekosystem, näringskälla och arbetsplats, ljudvärld och språk, bild och rörelse.

För andra året anordnas Voices from the Waters i Göteborg. Filmfestivalen från Indien ger en möjlighet att se fantastiska filmer, ta del av intressanta samtal och paneldiskussioner och uppleva vatten på en mängd olika sätt. Festivalen anordnas på flera ställen i Västra Götaland och besöker Göteborg den 28-29 november. Läs mer och se programmet på festivalens hemsida.

Havsnätverket Väst kommer under dagarna finnas på plats med informationsbord. Ellen Bruno, Naturskyddsföreningens sakkunnige i marina ekosystem och fiske, deltar under fredagen i ett samtal om fiske.

Fredag 28 november, 13.15-15.00
Var ska fisken vi äter komma ifrån?

Idag är den största delen av den fisk vi äter importerad. Var ska vi i Sverige få vår fisk ifrån? Hur tar vi ansvar för vår egen konsumtion? Vilka ekologiskt och etiskt acceptabla möjligheter finns? Ett samtal om vilken fisk vi ska äta i framtiden och var den bör komma ifrån.

Inleds med visning av filmen: Vet du vad din middag åt till frukost? (7 min) som är producerad av Naturskyddsföreningen.

Medverkande:
Ellen Bruno, sakkunnig marina ekosystem och fiske på Naturskyddsföreningen.Sara Hornborg, Miljö och Uthållig Produktion, Institutet för Livsmedel och Bioteknik (SIK). Björn Lindblad, Sveriges Fiskares Riksförbund och Swedish Pelagic Federation PO.
Moderator Björn Källström, enhetschef Sjöfartsmuseet Akvariet.