Engagemang och kämpaglöd på Rikskonferensen

En av de roligaste sakerna med att vara aktiv i Naturskyddsföreningen är att träffa andra människor som är engagerade i miljöfrågor. Linda nappade på erbjudandet att följa med Göteborgskretsen till Rikskonferensen i Åre. Här berättar hon om sin upplevelse. Vill du också hänga med i vårt roliga arbete? Hugg tag i närmsta aktiva kretsmedlem eller skicka ett mejl till goteborg@naturskyddsforeningen.se!

Jag har varit medlem rätt länge och flera gånger funderat på att bli aktiv, utan att komma till skott. Jag har känt det lite som att jag har stått på utsidan och inte riktigt hittat ett sätt att titta in i föreningen. Jag har dragit mig för att gå på årsmöten för att inte känna mig som en outsider bland de invigda. Så kom mejlet om att styrelsen ville ha med medlemmar till Rikskonferensen i Åre. Man bjöd till och med på mat, resa och boende. En tydligare inbjudan kunde jag ju inte få! Jag var övertygad om att de tre gratisplatserna skulle gå åt direkt, men jag lyckades till min stora förvåning få en plats.

Mitt första möte med andra konferensdeltagare skedde i tågbistron på väg upp till Åre. Ett stort tack till er jag träffade där! Efter 10 minuter i den där bistron förstod jag att jag inte skulle behöva känna mig ensam och vilsen under mina dagar i Åre. Här fanns massor av människor som var lika intresserade som jag av att lära känna andra med miljö- och naturintresse, och alla svarade mer än gärna på frågor om föreningen, vad man kan engagera sig i och hur det är att vara aktiv. Sedan visade det sig också att råkade dela kupé med Riksföreningens ordförande Johanna, och jag kunde konstatera att det där med att kommunicera med Riksstyrelsen inte heller verkade så komplicerat.

KLIMATMAXA20150523_150253

Klimatmaxande Göteborgare! Uppe från vänster: Felix Björelid, Erica Lintrup, Malin Nilsson, Linda Blomqvist. Nere från vänster: Olof Appelkvist, Lena Nilsson.

Det är svårt att säga vad som var roligast när vi väl var på plats i Åre. Att få vara med och göra min röst hörd på workshops redan första dagen? Att gå på föredrag och lära mig en massa nytt (t. ex. vindkraftens påverkan på fladdermössen och vilka lösningar som finns för att minimera den, i vilka frågor Naturskyddsföreningen har talerätt och hur den används, och hur glesbygden kan blomstra)? Alla möten däremellan med engagerade, inspirerande och välkomnande människor? Måste jag välja blir det nog det sista, men alla de här sakerna tillsammans gör att jag nu – efter en helg – ser fram emot att jobba vidare tillsammans med mina nyfunna vänner, i första hand i Göteborg men även i resten av landet.

Sitter du hemma och funderar på att engagera dig mer i föreningen? Kontakta kretsen! Min erfarenhet är att du kommer att få en varmt välkomnande. Har du möjlighet att åka på en konferens som ordnas av föreningen? Gör det! Jag förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.

Linda Blomqvist