Vi klimatmaxade på Way Out West – Rapport från Erika Lintrup som var med

Way out west Naturskyddsföreningen KlimatmaxaNi var säkert många som lade märke till våra gula soffor på Way Out West i år. Kanske träffade du också någon av oss som arbetade i montern?

Erika Lintrup är vår värvningskoordinator i Naturskyddsföreningen GBG och hon var där.

”Upplägget i vår monter på WOW var KLIMATMAXA-kampanjen – vi hade fått hjälp av byrån Where is my pony som designat montern som var tillverkad av återvunnet material, elen levererades av GodEl och var alltså Bra Miljöval-märkt. Syftet var att skapa en schysst och mysig häng-yta i loungestil för besökarna att sitta ned och vila benen lite samtidigt som vi pratade tågboom, cykelchock och vegopepp och Paris med dem. Sedan fick de passa på att KLIMATMAXA i vår greenscreen – vilket var väldigt populärt! Bilderna kommer att sammanställas och lämnas över till politikerna i Sveriges riksdag nu i höst inför toppmötet i Paris.

Vi hade även värvare ute i festivalområdet som pratade med folk. Generellt är människor vi pratar med medvetna om klimatförändringarna och vet att en förändring behöver ske – det jag kan säga som är återkommande är att man ofta saknar hopp om att det finns en lösning eller framförallt – att viljan finns på ett politiskt plan – men att politikerna saknar handlingskraft. Det är ett ganska lågt förtroende att det verkligen kommer att förhandlas fram någonting vettigt i Paris i höst.

Vi lägger därför väldigt mycket krut på att visa att en stark grön rörelse finns och att det ännu inte är försent. Det är bra att prata konkreta lösningar!

På plats, förutom vi från värvningsavdelningen fanns bl.a. några frivilliga från kretsen, klimatsakkunnige David Kihlberg, personer från kommunikationsavdelningen (som höll våra sociala medier uppdaterade) och en representant från SMERGY (Naturskyddsföreningens energieffektiviseringsprojekt) som gav besökarna energispartips.

Vi är nöjda med resultatet – 243 nya medlemmar värvades och ännu fler var med och klimatmaxade.

Tack till alla som besökte oss på Way Out West 2015!”

/Erika Lintrup, värvningskoordinator Naturskyddsföreningen Göteborg

Way out west Naturskyddsföreningen Klimatmaxa