Man ur huse för klimatet den 29 november!

TFK

Klimatgruppen, i samverkan med initiativet Klimatsamling, har jobbat sen i januari för detta årets största klimatevenemang – Göteborgs insats i den globala klimatmanifestationen på första advent, söndagen den 29 november. Detta är dagen innan de avgörande klimatförhandlingarna, COP21, inleds i Paris. Över hela världen samlas människor för att visa sin oro och sitt engagemang i klimatfrågan, och pressa politikerna att visa sant ledarskap och föra oss in i ett hållbart samhälle. I Sverige sker demonstrationer även i Stockholm, Malmö och andra orter, under den gemensamma parollen ”Tillsammans för klimatet!”

Inom Klimatsamling har vi satsat stort på att få en så massiv och bred uppslutning som vi nånsin kan – vi har lyckats få stöduttalanden från mer än 25 organisationer, däribland Svenska Kyrkan, Greenpeace, Jordens Vänner… och så förstås Naturskyddsföreningen. Vår förhoppning är att massor av föreningsmedlemmar ska skocka sig i tåget och bidra till att göra det till en riktig folkfest för klimatet.

Vi samlas 29/11 från kl 13.00 på Gustav Adolfs Torg och kl 14 startar tåget mot Götaplatsen där det bjuds på tal, musik och annat festligt. Bland våra talare märks Göteborgs stifts biskop Per Eckerdahl, Frances Sprei som är prisbelönt Chalmersforskare inom hållbar teknologi och Ulf Jarnefjord från Transportarbetareförbundet som har visionerna för framtidens klimatsmarta transporter. Vi räknar med att kunna bekräfta fler talare och även artister inom kort.

Sprid gärna informationen om vår manifestation! Enklast genom att dela Facebook-evenemanget https://www.facebook.com/events/993591353997256/, och genom att berätta för vänner och bekanta. Vill du kanske göra en extra insats och sätta upp affischer eller lägga ut flygblad på din arbetsplats/motsv? Eller hjälpa oss på annat sätt? Då är du välkommen att höra av dig till info@klimatsamling.se.

Vi ses den 29 november – Tillsammans för klimatet!