Ny Klimatriksdag 2018!

År 2014 hölls världens första Klimatriksdag i Norrköping, startad av miljövänner som hade fått nog av att klimatfrågan ständigt sätts i andra rummet av de styrande. Sexhundra delegater samlades för att ta fram de skarpaste och bästa klimatåtgärderna att överlämna till politikerna. Det motionerades, ställdes ut, förelästes, röstades och festades. Det blev en vitamininjektion för alla klimatengagerade, som vi har glädje av än idag.

Men vi kan också se att mer påtryckning behövs. Politikerna bjuder på stora ord och tjusiga deklarationer, men klimatpolitiken rör sig inte alls tillräckligt fort framåt. Därför laddas det nu om inför nästa Klimatriksdag i Stockholm den 4–6 maj 2018. Målet är att rikta strålkastarljuset på klimatfrågan i valdebatten och visa riktningen för en verkligt hållbar klimatpolitik. I den arrangerande Föreningen Klimatriksdagen ingår även medlemmar av Naturskyddsföreningens klimatgrupp i Göteborg

Besök gärna Klimatriksdagens hemsida redan idag – och sätt ett kryss i almanackan för den 4-6 maj 2018.