Välkommen till Väst egna snokläger! Härsjönäs i Lerums kommun, 27-29 juli.

Ta chansen att leva natursnoksliv några dagar i sommar! Vi snokar i naturen, hittar spår och småkryp och gör en massa roliga aktiviteter utomhus.

I år håller vi till vid Lilla Härsjön i Lerums kommun. Du kan välja om du vill tälta, sova i vindskydd eller bo med enkel standard inomhus. OBS att antalet sovplatser inomhus och i vindskydd är begränsat varför vi inte kan garantera dessa.

Vill du också leva Natursnoksliv?

Anmäl dig till detta unika Natursnoksläger!

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn – och familjeverksamhet, för att läsa mer om snokarna ta en titt på

Om innehållet

Syftet med lägret är att vi som Natursnokar ska få snoka och ha en skön, lärorik upplevelse i fin natur tillsammans.

Vi upptäckter, upplever och tar in kunskap om naturen och blandar med skapande på flera olika sätt.

Alla deltagare kan välja att ta Naturfalken, ett naturmärke som du får om du visar att du kan mellan 10-20 arter i naturen. Du som vill försöka ta märket bestämmer själv om det är fåglar, träd, mossor, svampar eller något annat du vill visa dina kunskaper om.

Dagarna är uppdelade i olika Snokpass som du själv väljer. Vi upptäcker naturen omkring oss – i strandkanten och i skogen. Vi tittar kanske på mossor/lavar och småkryp, vi paddlar, snorklar och ror. Vi leker och lär oss nya övningar. Dessutom har vi kvällar runt brasan…

Ett mer detaljerat schema skickar vi ut i början av juni.

Maten

Som vi äter under helgen är vegetarisk och ekologisk. Den lagas av Hanna Eneslätt som driver företaget Ekolokalt. Ta gärna en titt på hemsidan: https://www.ekolokalt.se/

Vad kan du som vuxen göra!

Har Du något du vill bidra med och lära ut? Ange detta i anmälan, vi vill gärna byta erfarenheter med varandra.

Vi ser gärna att ni som har lett snokgrupper innan eller gått en snok 1 utbildnings testar att hålla ett pass under lägret. Ange i anmälan om ni kan tänka er att hålla i ett 2 h långt snokpass för ca 5-7 barn och deras vuxna vid något tillfälle under lägret. Kanske har du något tema som du gjort eller önskar göra med en grupp riktiga snokentusiaster.

För vem?

Lägret riktar sig till medlemmar i Naturskyddsföreningen boende i Region Väst eller Halland och deras barn/familjer. Alla barn ska ha en vuxen med sig. Lägret och majoriteten av aktiviteterna är bäst lämpade för barn mellan 5-12 år. Barn i andra åldrar är välkomna efter bästa förmåga.

När?

27-29  juli 2018. Lägret börjar med drop-in från kl. 15.00 fredagen den 27 juli. Kom gärna då och installera er och sätt upp ditt eventuella tält. Kl. 18 börjar vi med en startsamling för lägret, efter det fortsätter kvällen med brasmys och möjlighet att värma egen medhavd matsäck över elden.  Lägret är slut kl.15.00 söndagen den 29 juli.

Var?

Lägergården ligger i Härskogenområdet ett par mil öster om Göteborg vid Lilla Härsjön i Lerums kommun. Man kommer hit via Härskogsvägen mellan Lerum och Härryda.

Länk till Härsjönäs hemsida:

Hur tar man sig dit?

Dessvärre endast med bil. Har ni ingen egen bil ordnar vi med samåkning/skjuts från Centralstationen i Lerum.

Ange i anmälan om du har bil och/eller plats för fler passagerare. Härsjönäs ligger nära tågstationen i Lerum, dit tar man sig lätt med tåg från Göteborg.

Kostnad

Hela lägret kostar 300 kr/vuxen och 100 kr/barn. I priset ingår mat och tältplats samt alla kursmoment. Eftersom lägret är starkt subventionerat utgår ingen reseersättning.

Anmälningsavgiften betalas in till Södra Älvsborgs Länsförbund på BG 444-3198, märk din inbetalning med ”Snokläger”. Senast den 1 juli vill vi få in din betalning.

Anmäl dig senast 30 april på:

Antalet deltagare är begränsat till 40 personer.

Först till kvarn gäller! En reservlista kommer att finnas. Om avanmälan sker senare än två veckor före kursens start betalas inte anmälningsavgiften tillbaka utan särskilda skäl.

Kontakt

Vid frågor, kontakta Maja Ryberg på Kansli Väst: kansli.vast@naturskyddsforeningen.se, tel. 0723-097989

Mer information om Natursnokarna finns på Naturskyddsföreningens interna forum Naturkontakt under rubriken Natursnokarna: