Naturreservatet vid Stora Amundön blir kvar!

.
Regeringen har nu avslagit överklaganden av bildandet av naturreservatet Stora Amundö och Billdals skärgård. Vilken miljövinst för ålgräsängar, friluftslivet, strandängarna och livet i havet!
.
Vi i Naturskyddsföreningen i Göteborg har kämpat för reservatet under lång tid genom att påverka beslutsfattare genom mejlkampanj och i våras skrev vi brev till regeringen och krävde att överklaganden av bildandet av det nya naturreservatet skulle avslås. Vi krävde att regeringen inte heller skulle lyssna på Moderaterna, Liberalerna och Demokraterna i Göteborg som ville riva upp beslutet och inte längre skydda värdefulla naturområden genom ett reservat.
.
Tack till alla er som gjorde er röst hörd och mejlade politiker och tack till alla ni som stödjer vårt arbete genom att gilla inlägg, vara medlemmar och engagera er ideellt i föreningen. Tillsammans försvarade vi skyddet av hela det värdefulla havs- och naturområdet, som är viktigt för den biologiska mångfalden, klimatet och som utflyktsmål för alla i Göteborg.
.
Tillsammans är vi starkare och vi kan påverka! 💪🏻🦀🐟🌍