Uttalande angående förslag om ett lokalt granskningsråd för klimatåtgärder inom Göteborgs kommun

I maj 2020 yrkade Politiska arbetsgruppen för ett fossilfritt Göteborg på att det skulle finnas en lokal motsvarighet till det nationella klimatpolitiska rådet, det vill säga ett lokalt granskningsråd för klimatåtgärder inom Göteborgs kommun. Detta förslag ställdes också i remissförslaget till uppdaterat miljö- och klimatprogram, där en roll för bland annat civilsamhällets organisationer (såsom till exempel Naturskyddsföreningen) föreslogs. Rådet skulle stödja staden i att nå fler miljömål. Enligt Stadsledningskontorets tjänsteutlåtande skulle rådet vara värdefullt eftersom de komplexa frågorna inom klimatområdet behöver lösas just genom samverkan med många aktörer. Naturskyddsföreningen i Göteborg ser mycket positivt på inrättandet av ett sådant råd och även på en roll för föreningen i detta råd, vilket vi skrev i vårt remissvar, men förslaget har fått nej i Kommunstyrelsen, något Naturskyddsföreningen i Göteborg har mycket svårt att förstå.

Lena Nilsson, ordförande för Naturskyddsföreningen i Göteborg