Årets Kaprifolpris tilldelas Projekt Zorro

Vi är glada att meddela att årets Kaprifolpris för förtjänstfullt miljöarbete i Göteborg 2020, tilldelas Projekt Zorro vid institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet.

Projekt Zorro gäller förvaltning och restaurering av de kraftigt minskade ålgräsängarna i våra svenska vatten. Ålgräsängar är viktiga för kustnära ekosystem eftersom de stabiliserar bottensedimentet, minskar effekterna av övergödning och dessutom tar upp kol, vilket bidrar till att minska klimatförändringar.

Forskningsprogrammet Zorro är tvärvetenskapligt och utförs i samarbete med flera myndigheter. Projektet har tagit fram en nationell vägledning för restaurering av ålgräs som används i flera restaureringsprogram, bland annat Göteborgs hamn och Kosterhavet. De har också tagit fram ett nationellt åtgärdsprogram för ålgräs och producerat ett stort antal artiklar som både är vetenskapliga och populärvetenskapliga.

Mer läsning om Projekt Zorro

Här kan du läsa mer om Projekt Zorro och deras arbete.

Karl-Johan Nylén, kommunikatör Centrum för hav & samhälle vid Göteborgs universitet har skrivit en artikel om det mottagna priset, artikeln kan du läsa här.

Foton: Eduardo Infantes