Webbinarium: havsskydd och ohållbart fiske

Hur ser det ut i världens hav? Havsnätverket Väst bjuder in till ett webbinarium om globala havsfrågor tillsammans med en av Naturskyddsföreningens traineer!

Med representanter från olika världsdelar och arbetsområden granskar vi två komplexa frågor ur ett globalt perspektiv: skydd av havet och ohållbart fiske. Vad är problemen och lösningarna? Vi får även en inblick i Naturskyddsföreningens globala arbete och lär oss mer om mänskliga rättigheter. Efter en timmes panelsamtal har vi medlemmar gruppdiskussioner (frivilligt) kring det vi lärt oss, och hur vår roll i det hela ser ut.

Datum: torsdag 27 maj
Tid: 17-19
Var: Zoom

Info om programmet och paneldeltagarna:

• Afrikas fiske- och kustsamhällen presenteras av CFFA (Coalition for Fair Fisheries Arrangements)
  • Forskning om havsskydd och ohållbart fiske lyfts av Andrea Belgrano (forskare inom ecosystem-based management for marine fisheries, ocean governance, sustainability and resilience)
  • Ordförande i Sveriges Miljömålsberedning, Emma Nohrén, pratar om Sveriges miljöarbete
  • Fiskares rättigheter och miljöarbete i Indien presenteras av ICSF (International Collective in Support of Fishworkers)

Webbinariet är endast för föreningens medlemmar. Länk till Zoom, förhållningsregler och program skickas via mail dagen innan.
Zoom-rummet öppnas 10 min innan start. Panelsamtalet sker på engelska och gruppdiskussionerna på svenska. Teckenspråks- eller syntolk finns tyvärr inte.

Här kan du anmäla dig.

Ingen förkunskap krävs.

Här kan du läsa mer om webbinariet.

Hoppas vi ses!