Klimatgruppen ordnar offentlig utfrågning av kommunpolitiker inför valet

Under rubriken ”Från snack till verkstad? Göteborgspolitikerna och klimatet” har medlemmar av klimatgruppen bjudit in forskare och kommunala politiker till en offentlig utfrågning om stadens klimatpolitik. Utfrågningen kommer att äga rum på Stadsbibliotekets trappscen på Götaplatsen onsdag 31 augusti kl 18.00 – 19.30.

Representanter för samtliga partier i kommunfullmäktige kommer att få svara på klimatrelevanta frågor om trafik- och energipolitik. Mikael Karlsson,  docent i miljövetenskap och tidigare ordförande i Naturskyddsföreningens riksstyrelse, kommer att vara moderator, och chalmersforskarna Björn Sandén och Frances Sprei, båda medlemmar av Västra Götalandsregionens klimatforskarråd, kommer att ge expertkommentarer till politikernas svar. Avslutningsvis får publiken tillfälle att ställa några frågor.

Utfrågningen kommer att spelas in och visas i efterhand på Naturskyddsföreningen Göteborgs YouTube-kanal och spridas på sociala medier.