Naturvandring på Stora Amundön 10 april 2023

Välkommen till det nya naturreservatet Stora Amundö och Billdals skärgård.

Vad tänker vi göra? Vi kommer att ha en lugn och avslappnad promenad för dig som vill både njuta av naturen men också vill lära dig lite om områdets naturvärden och kulturhistoria. Under promenaden kommer vi att ta flera kortare pauser för att prata om vad vi ser och vi har en eftermiddagsfika ungefär halvvägs genom utflykten, förhoppningsvis med utsikt över havet men detta beror på väder och vind. Vi kommer under vandringen att se flera olika typer av miljöer; betesmarker med solitära ekar, sumpskog, barrskog, stränder och kusthällar, ädellövskog och mer. Vi tittar lite på vad som finns här och det blir många bra tillfällen för dig som gillar naturen men vill lära dig mer, att ställa frågor.

Om oss? Naturskyddsföreningens nybildade grupp för utflykter har som mål att människor ska få njuta av naturen och lära sig om hur den fungerar. Vi som medverkar heter Lars och Robin. Lars besöker ofta ön där han ofta funderar över dess historia, Robin är biolog och gillar att undersöka naturmiljöer efter intressanta arter i sitt arbete med naturvård.

Samling När? Vi startar klockan 14:00 Annandag Påsk 10 april och samlas en kvart innan, 13.45

Var? Gräsmatta på fastlandet vid bron över till Stora Amundön

Ta sig dit? Buss 82 eller 258 till hållplats Lillövägen och gå åt söder över
parkeringen till bron till Stora Amundön (några minuters promenad)

Håller på? 2.5 timmar, inklusive pauser och fika

Anmälan: Anmäl gärna intresse eller ställ frågor till
Lars Oscar, lars@oscarconsulting.se eller 0702 – 52 73 52,
senast 9 april. Ej nödvändigt

Öppet för alla
Inga förkunskaper nödvändiga, vi kan däremot lära oss om naturen och kulturhistorian medan vi vandrar. Medlemskap i Naturskyddsföreningen ej nödvändigt

OBS! Första halvan av vandringen görs på grusvägen utmed öns norra sida till Drottningviken och Kungsviken. Därefter går vi över ”stock och sten” varför det är nödvändigt att vara något så när rörlig därefter. De som inte vill eller kan fortsätta kan härifrån gå tillbaka samma väg som vi kom.

Anpassa kläder och skor efter väder och temperatur, även för
stillasittande vid fika etc.

Paus Vi stannar och fikar på lämpligt ställe. Ta med vad ni vill äta och
dricka samt något att sitta på.

Bra att ha med: Kikare, lupp, naturböcker, vatten, handsprit

Annat: Torrdass finns några stycken på ön (vanligtvis skapligt rena med
toapapper och handrengöring)

Välkomna ut i naturen!