Naturskyddsföreningen i Göteborg firar Världshavens dag 8 juni

Världshavens dag 8 juni 2023

Älskar du också havet? Kom förbi Sjöfartsmuseet Akvariet och fira med Naturskyddsföreningen! Lär dig mer om havet under våra 15-minuters miniföreläsningar, prata med havsexperter och delta i kreativa och pedagogiska aktiviteter.

Vårt västerhav som arrangeras av Havsgruppen i Göteborgs naturskyddsförening, Sjöfartsmuseet akvariet, Studiefrämjandet och Göteborgs naturhistoriska museum. Alla är välkomna!

När? 8 juni 2023. Drop-in mellan kl 12:00-19:00. Mer detaljerat program längre ner på den här sidan.

Var? Vi finns i Gamla Varvsparken (utanför Sjöfartsmuseet Akvariet) på Karl Johansgatan 1-3. Spårvagn 3, 9, 11 till Stigbergstorget

Vad kostar det?
Alla aktiviteter är gratis. Ingen föranmälan krävs.

För vem?
Ta med familjen, dejten, skolklassen, grannen, din havsälskande kompis eller kom själv och lär dig mer! Arrangemanget är för alla som älskar havet, både nybörjare och experter och det finns något för alla i åldrarna 0 – 100 år.

Vilka arrangerar?
Havsgruppen, Naturskydds-föreningen i Göteborg i samarbete med Sjöfartsmuseet Akvariet, Göteborgs Naturhistoriska museum, Göteborgs Universitet, End Ecoside och Studiefrämjandet

Om det sker ändringar så kommer vi skriva om det här.

Skola?
Vill du ta med din skolklass? Läs mer och se skolprogrammet på kubo.goteborg.se

Fika
Det erbjuds många möjligheter att fika under dagen. Det finns fik på Sjöfartsmuseet Akvariet och i hela området kring Stigbergstorget. Vill du ta med en picknick, finns det gott om plats att breda ut filtar i parken vid Sjöfartsmuseet Akvariet.

Sjöfartsmuseet Akvariet
Visningar av det nya akvariet kl. 13.00 & 15.00.
Följ med på en resa bland tångskogar, ålgräsängar och tropiska korallrev. Varför är dessa miljöer så viktiga för planeten och vilka djur lever där?
Entréavgift eller museikort gäller.

Här är vårt program:

Kl 14.00 – 14.15 och 15.30 -15.45

Där älven möter havet
Kennet Lundin, Göteborgs Naturhistoriska museum

Göta och Nordre älvs mynnings-områden var en gång rika på liv. Här fanns livsmiljöer där olika djur trivdes. Idag är många försvunna. Vi diskuterar vilka djur som fanns här förr, och vilka finns kvar. Vilka djur kan vi försöka få tillbaka?

Kl 15.00 – 15.15
Sjöfartens miljöpåverkan
Jonas Pålsson, Havs- och vattenmyndigheten

Det finns runt 100 000 fartyg som idag trafikerar våra hav och bär med sig 90% av allt vi importerar. Även om sjöfarten är ett effektivt sätt att transportera stora mängder gods långa sträckor, så finns det en stor miljöpåverkan. Under denna presentation kommer vi att diskutera några olika typer av miljöpåverkan från sjöfarten, vad som görs för att minska denna och nya typer av miljöpåverkan som vi får ta hand om i framtiden.

Foto Göteborgs hamn

Kl 16:00-16:15
Kan man äta sjöstjärnor och tång?
Elisabeth Jönsson Bergman, SWEMARC, Göteborgs Universitet

De flesta av oss äter fisk och skaldjur – men det finns andra spännande saker i havet som kan vara riktigt goda. Kanske kommer vi i framtiden att se oss själva som havsbönder.

Foto Susanne Liljenström Scary seafood

Kl 16:30-16:45
Vart har blåmusslorna tagit vägen?
Susanne Pihl Baden, Biologi och Miljövetenskap, Göteborgs Universitet

Nu är det plötsligt svårt att hitta blåmusslor till barnens krabbfiske. Numera finns de mest på flytande objekt som bojor, bryggor och båtar. Hur kan det komma sig? Vi diskuterar de mest sannolika orsakerna till detta och huruvida det endast är svenska västkusten som är drabbad.

Vem har ansvar för att restaurera vår havsmiljö?
Lena Gipperth, Juridiska institutionen, Göteborgs Universitet

Havets ekosystem drabbas nu av en trippelkris – klimatförändring, förorening och förlust av biodiversitet. En hälsosam havsmiljö är nödvändig. Det räcker inte med att enbart försöka dämpa människans påverkan, och EU:s vatten- och havsmiljödirektiv är otillräckliga. Vad har vi för rättsliga verktyg för att minska påverkan, binda mer koldioxid, återställa och restaurera?

Kl 17:30-17:45
Hummer på Västkusten!
Mattias Gerdås, Naturskyddsföreningen

Mattias Gerdås, jurist och hummerfiskare, berättar om reglering och överenskommelser när det gäller hummerfiske längs Västkusten.

Andra aktiviteter på plats

Havs-jenga bygga havets ekosystem och se vad som händer när vi fiskar.

Fisk-teater rita egna fiskar för att göra teater.

Rita havet på plattor utanför Sjöfartsmuseet Akvariets byggnad.

Hoppas vi ses under dagen!