Föreläsning om uttrar med Börje Gunnevik 7 februari

I Mellansverige finns vägskyltar för att varna bilister för att uttrar kan korsa vägen, men hur ser det ut i Göteborg med omnejd? Hur kan vi påverka så att uttern trivs även här?

Uttern var vanlig i Göteborg i början av 1900-talet, men försvann mycket på grund av jakt och miljögifter. Från att ha varit starkt utrotningshotad har uttern sakta men säkert kommit tillbaka till våra svenska vatten. Uttern är starkt förknippad med den vattenmiljö som den lever i. Dess livskraft påverkas idag mycket av tillgång på föda och förändringar i vattenmiljön så som vattenreglering med torrläggning av våtmarker, förstörda habitat och fortsatt påverkan från miljögifter.

Kom och lyssna på ett föredrag med utterexperten Börje Gunnevik, en enligt honom självlärd mästare, en vetgirig fantast och glad entusiast, som jobbat många år med spårning och spaning. Börje har medverkat i både radio och tidningar och har anlitats som expert av myndigheter. Han brinner för att ge fler människor kunskap om detta fantastiska djur.

Varning för utter!
Fotograf och föreläsare: Börje Gunnevik
Tid: onsdag 7 februari kl. 18.00
Plats: Studiefrämjandet, Falkgatan 7 (hållplats Redbergsplatsen)
Fritt inträde.
Ingen förhandsbokning – kom i god tid.
Arrangör: Havsgruppen, Naturskyddsföreningen i Göteborg, i samarbete med Studiefrämjandet