Hur utrotar man en art? Ett föredrag om uttrar i Göteborgstrakten med Börje Gunnevik

Den vanligaste orsaken till att arter dör ut är att arten berövas sitt habitat. Men det kan som bekant ske på andra sätt också. En legendarisk jägare, som alldeles på egen hand nästan utrotade en art, uttern, åtminstone i Göteborgsområdet, var ”Utter-Anders” som drevs av en stark vilja att jaga utter. Uttrar är inga lättfångade varelser, smarta och med kapaciteter för att slinka undan i sista stund. Möjligen var det också det som drev Utter-Anders. Det blev en sorts kamp på liv och död, fast på olika villkor. Utter-Anders släckte nästan ut det västsvenska beståndet. Under 1970-talet bidrog miljögifterna också.
Dess livskraft påverkas idag mycket av tillgång på föda och förändringar i vattenmiljön så som vattenreglering med torrläggning av våtmarker, förstörda habitat och fortsatt påverkan från miljögifter.
Kom och lyssna på ett föredrag med utterexperten Börje Gunnevik, självlärd och  vetgirig. Han har jobbat i många år med spårning och spaning. Börje har medverkat i både radio och tidningar och har anlitats som expert av myndigheter.
Fotograf och föreläsare: Börje Gunnevik
Tid: onsdag 7 februari kl. 18.00
Plats: Studiefrämjandet, Falkgatan 7 (hållplats Redbergsplatsen)
Ingen förhandsbokning – kom i god tid.
Arrangör: Havsgruppen, Naturskyddsföreningen i Göteborg, i samarbete med Studiefrämjandet.

Visa mindre