Klimatgruppen syns, hörs och nätverkar

Montage okt 15

Klimatgruppen har många järn i elden denna höst.

Under årets Framtidsvecka 5-11 oktober deltog vi vid inte mindre än fyra tillfällen:

• Vid den välbesökta invigningen på GöteborgsOperan fanns vi med och spred info om gruppen och om vårt samarbets-initiativ Klimatsamling – och Klimatsamlings maskot, dinosaurien Kjell, var förstås också på plats.
• Gruppens egen konstnär Anneli Berg hade sin poster-svit ”Klimatroulette” utställd på Stadsbiblioteket under hela veckan…
• …och dessutom presenterades bilderna av konstnären själv på ett föredrag på Ekocentrum där medlemmarna Simon Sjungare och Bo Eriksson också bjöd på en vision av ett kraftigt klimatbantat Göteborg i en nära framtid.
• Därutöver hölls ytterligare ett föredrag i samverkan med Klimatsamling på aktivitetshuset Gyllenkroken – gruppmedlemmen Dan Baeckström försökte besvara frågorna ”Vad händer med klimatet och vad kan vi göra?

Vårt arbete inom Klimatsamling har också lett till ett inspirerande samarbete med en annan viktig miljöaktör – Greenpeace. Utanför bokmässan gjorde vi gemensam sak för att fånga de många förbipasserandes intresse för klimatfrågan och för den globala manifestation som äger rum den 29 november. Läs mer om hur Klimatsamling jobbar med Göteborgs bidrag till detta evenemang här och i en separat artikel på denna sida.

Vi samlar nu nya krafter för att baxa den lokala klimatpolitiken i rätt riktning och bjuder in politiker från alla läger till att lyssna på oss och vårt förslag till halvering av stadens klimatutsläpp. Är du pigg på att delta i vårt arbete? Hör gärna av dig till vår mejl, eller kom på vårt nästa möte (datum här)!