Hur mår våra kusthav? Havsgruppens föreläsningar våren 2024

Välkomna till Studiefrämjandet på Falkgatan 7 i Göteborg (hållplats Redbergsplatsen).

Fri entré – först till kvarn.

Onsdag 6 mars kl. 18.00

Hur mår våra marina ekosystem – vad kan vi göra för att öka den biologiska mångfalden?

Livet i våra hav har länge påverkats av omfattande jakt och fiske på rovdjuren i toppen av näringskedjan. Vad händer när vi tar bort de stora fiskarna? Vilken påverkan har invasiva arter, förgiftning och klimatförändringar? Kerstin Johannesson och Karin Hårding från Göteborgs Universitet delar med sig av sina senaste upptäckter. Vi får också en inblick i hur sälarnas hälsa och antal används som indikator för hur haven mår.

Onsdag 10 april kl. 18.00

Om betydelsen av skyddade havsmiljöer

Haven är och har länge varit våra viktigaste resurser, men hur gör vi för att skydda våra marina miljöer? Maria Kilnäs från Länsstyrelsen i Västra Götaland berättar om de skyddade områden som finns idag och om de arbetsprocesser som krävs för att få till ett marint skydd som en viktig del av en hållbar utveckling. Varför väljs just dessa områden? Vilka svårigheter finns med motsatta intressen? Vad innebär ett marint skydd egentligen?

Onsdag 17 april kl. 18.00

Fiskeriförvaltning och fiskeripolitik – om aktuella frågor som påverkar fiskbestånden och synen på havets resurser.

Hur fiskbestånden och ekosystemen förvaltas beror på hur vi människor ser på livet i havet. Sebastian Linke från Göteborgs Universitet och Mats Svensson från Havs- och Vattenmyndigheten berättar om vilka faktorer och kriterier som är relevanta för besluten som fattas.

Alla föreläsningar arrangeras av Havsgruppen, Naturskyddsföreningen i Göteborg i samarbete med Studiefrämjandet, Havs- och vattenmyndigheten och Göteborgs Universitet.